7 april Mosterd na de maaltijd

Reserveer
Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

Nationale Museumweek 2019

14 april 2019 @ 13:30 - 17:00

Blue Band
Versch gekarnd

Zondagmiddag 14 april a.s. is Museum ’t Kiekhuus in kader van de Nationale Museumweek 2019 van 13:30 -17:00 uur geopend. Thema van dit is jaar is Ons echte goud.

Het echte goud van Museum ’t Kiekhuus

Het echte goud van Museum ’t Kiekhuus zijn de bijzondere verhalen van de objecten. Daarom is er een selectie gemaakt van 24 objecten en hun 24-karaats verhalen. Een van die bijzondere verhalen gaat over de Blue Band reclame.

De geschiedenis van de Nederlandse margarine begon bij handelaren in boter uit Oss, de families Jurgens en Van den Bergh. Zij kochten boter van boeren uit Brabant en Duitsland en verkochten die vooral in Engeland. In 1871 begon de familie Jurgens, snel gevolgd door Van den Bergh, met de fabricage van margarine die ze ’kunstboter’ noemden. Het was goedkoop vet waaraan echte boter werd toegevoegd.

Zoo fijn als Boter

In later jaren werd de samenstelling van margarine verbeterd zodat het toevoegen van boter overbodig was. Maar de margarinefabrikanten bleven de vergelijking met boter maken. Het merk Zeeuws Meisje van Jurgens werd aangeprezen met de kreet: Zoo fijn als Boter doch niet zo duur.
Van den Bergh introduceerde in 1923 z’n Engelse margarinemerk Blue Band op de Nederlandse markt met de slogan: Koopt heden Blue Band, Versch gekarnd. Dat gebeurde met advertenties, affiches, brochures en in 1924 met een poststempel. Dat laatste veroorzaakte veel ophef. De organisatie van de coöperatieve zuivelindustrie protesteerde bij de minister die over de posterijen ging en spande een rechtszaak aan. Van den Bergh stopte vóór die tijd met het stempel.
Deze zaak was voor de zuivelindustrie aanleiding om een campagne te beginnen met de leus: Natuurboter is niet te vervangen.
(Info: www.zuivelhistorie.nl)

De toegang is deze middag gratis.

Gegevens

Datum:
14 april 2019
Tijd:
13:30 - 17:00
Hebt u een vraag?